Even leek het erop, dat Electronic Arts het duel om de beste voetbalgame de afgelopen jaren zou verliezen van PES. Toch lukt het EA om ook dit jaar met een nieuwe, buitengewoon mooie variant op het bekende FIFA te komen! De onvoorspelbaarheid van het voetbal wordt gedigitaliseerd.
De spelmotor van FIFA 13, de zogenaamde Player Impact Engine, is sterk verbeterd: de gewrichten van spelers zijn minder sterk en armen kunnen niet langer op een onnatuurlijke manier meebuigen naar achteren. Tevens zijn de ‘physics’ van de bal en de kunstmatige intelligentie van je teamgenoten, de tegenstander en zelfs de scheidsrechter sterk vooruitgegaan.
Knokken
Waar het in FIFA 12 slechts mogelijk was, om aan de schouder van de aanvaller te hangen en hem vervolgens onderuit te halen, om er met de bal vandoor te gaan, zijn er in FIFA 13 aanzienlijk meer mogelijkheden om de bal te veroveren.
In de nieuwe versie van het spel, wordt het meer een gevecht en zullen spelers half vallend en half duwend, proberen in balbezit te blijven. Mede hierdoor kun je meer dan ooit de tegenstander uit balans brengen en zo hopelijk de bal veroveren.
Factoren
Naast het feit, dat je de bal moet veroveren, is ook het aannemen en passen moeilijker geworden. Waar in eerdere varianten, de bal geregeld aan de voet van de speler bleef hangen, zijn er nu meer factoren die uitmaken of je de bal controleert: de vaardigheid van je speler, de conditie van het veld en de manier waarop de bal wordt gespeeld.
Vrije trappen
Ook niet onbelangrijk, is de nieuwe manier van vrije trappen nemen en verdedigen. Wil je spelers laten uitlopen, kies je bijvoorbeeld liever voor twee overstapjes, in plaats van de gebruikelijke ene. En laat je de muur een metertje smokkelen, als je een vrije trap moet verdedigen? Het kan allemaal!
FIFA 13 zet EA weer helemaal op de kaart en maakt het voetbalspelletje nog realistischer, dan het in de vorige versies eigenlijk al was.